image/svg+xml

Verordening versus Modelverordening

Verhaal

Verordening versus Modelverordening

Plaatje bij verhaal: dsc05193.jpg

Hoe gaat een kleine gemeente om met de regelgeving?

De titel is veelzeggend: Verordening versus Modelverordening!

Het is nu ruim 100 jaar geleden dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) werd opgericht. Een vereniging die de belangen van de gemeenten wil behartigen en nu heden ten dage een belangrijke speler is in het openbaar bestuur en als schakel fungeert tussen de centrale overheid in Den Haag en de lokale overheid te weten de 393 gemeenten.

Voordat de vereniging werd opgericht was er sprake van een vergelijkbare regelzucht als heden ten dage het geval is. De Minister wil iets en schrijft over het betreffende onderwerp een apostille, brief of circulaire naar de Commissaris van de Koningin of het College van Gedeputeerde Staten in de provincie. Daarna gaat de Commissaris of de Gedeputeerde aan de slag om het verzoek van de Minister onder de aandacht te brengen van de gemeentebesturen.

De gemeenten krijgen het verzoek om verordening op te stellen. Om de, kleine, gemeente Blankenham als voorbeeld te nemen: in de periode 1911 - 1920 komt er twaalf keer een nieuwe Verordening op de raadsagenda die moet worden opgesteld, vastgesteld en ter goedkeuring aan de provincie moet worden opgestuurd.

De meeste verordeningen hebben een weerkerend thema: jaarwedde, hoofdelijke omslag en onderwijs. In één van de raadsverslagen van de gemeente Blankenham staat te lezen dat de burgemeester tijdens zijn vakantie heeft nagedacht over het opstellen van een verordening en dan volgt er een onderwerp.

In feite impliceert dat, dat de lokale overheid zelf de tekst van een verordening op moet stellen. Voor de gemeente Blankenham zal dat identiek zijn aan de tekst van de verordening over hetzelfde onderwerp als van de gemeente Kuinre. Maar tevens impliceert zulks dat er een, fractioneel, tekstverschil kan ontstaan in vergelijking met de verordening over hetzelfde onderwerp die is opgesteld door het gemeentebestuur van de buurgemeenten in het Land van Vollenhove: Blokzijl, Giethoorn, Oldemarkt, Steenwijk, Steenwijkerwold, Vollenhove (Ambt en Stad) en Wanneperveen. Voor het hele Land van Vollenhove gaat het om 12 keer een verzoek om een verordening en 10 gemeenten. Vroeg of laat maar in ieder geval binnen de termijn die de provincie daar voor stelt komen er 120 verordeningen op de provinciale griffie binnen ter goedkeuring.

De provincie Overijssel had een eeuw geleden enkele tientallen gemeenten meer dan nu (1910: 61 zelfstandige gemeenten; 2004: 26), herindelingen liggen aan deze afname ten grondslag. Vanuit het oogpunt van efficiëncy ook begrijpelijk.

Het is hier niet de plaats om die verschillen in de lokale verordeningen te traceren en er conclusies aan te verbinden maar een historisch en of juridisch ,wetenschappelijk, onderzoek zou zeker de moeite waard kunnen zijn. Met de verdergaande belangenhartiging door de VNG kwam het verschijnsel Modelverordening op de tafel. De Minister wil iets en de VNG stelt de Modelverordening op. Op de stippellijntjes kan iedere gemeente de gemeentenaam invullen en hier of daar nog een plaatselijke aanvulling doen. Tevens markeert de komst van de Modelverordening ook het tijdstip waarop iedere burgemeester zich tijdens de vakantie nog bezig moest zijn met de tekst van een verordening en eindigt de onderzoeksperiode. Niet alleen de VNG doet voorstellen voor een modelverordening, in februari 1915 is het de Rogge Commissie Overijssel die aan alle Overijsselse gemeenten voorstelt om een besluit te nemen over een modelverordening die de verhouding regelt van rogge en meel bij het mengen daarvan voor het maken van roggebrood. 1915 valt in de periode WO I, een periode waarin tevens sprake is van grote schaarste. 

Dat een gemeente zelf ook in de gaten heeft dat het soms onoverzichtelijk wordt en door de bomen het eigen bos aan regelgeving niet meer ziet is opmerkelijk te noemen. Medio 1882 stelt de gemeente Stad Vollenhove een commissie in die na moet gaan of de dan van kracht zijnde verordeningen niet herschreven moeten worden. Of er verordeningen zijn ingetrokken of herschreven zal de periode tot 1896 uitwijzen als de commissie verslag doet van haar werkzaamheden.

Dat het met de gemeentelijke regeldruk ook wel meeviel blijkt in 1866 als er een overzicht aan de gemeenteraad wordt voorgelegd: 11 verordeningen. Soms zijn ze een beetje ad hoc ingegeven: Verordening op de reinheid en netheid van de straten en goten, Verordening op de verkoop van onrijp fruit om er twee te noemen. Het gaat dan vaak om een paar regels die gesteld worden. Iedereen weet dan weer wat de ,,huisregels" zijn in de gemeente.

Stad Vollenhove had bestuursvisie, heden ten dage zegt de landelijke overheid wel dat er stevig gesnoeid moet worden in het oerwoud aan regelgeving maar wie merkt het resultaat van dat hak- en kapwerk of is het een veredeld snoeien waardoor er nauwelijks iets merkbaar van is?

 

Verhaal geplaatst: 10 februari 2016

Afbeelding: Gemeente Steenwijkerland Gemeentearchief uit het raadsnotulenboek van de gemeente Blankenham; toegang 24 inventaris nummer 15

Trefwoorden:Verordening
Periode:1866-1920
Locatie:Steenwijkerland gemeente

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit item

Plaats een reactie

Velden met een zijn verplichte velden.